Ramadhan 20

2 Mei 2021 Ahad-merupakan hari yang ke 20 Ramadhan. Alhamdulilah umat Islam berpuasa masuk hari yang ke 20. Sedar tak sedar masa berlalu begitu pantas sekali. Aku masih di Melaka. Nak merentas negeri masih belum dibenarkan. Maklumlah pendamik Covid 19 semakin mengila. Data mereka yang positif Covid semakin naik. Jadi kenalah kita jaga kita. Kita masih belum menang. Ikut SOP yang diarahkan oleh pihak berkuasa. Jangan langgar SOP. Buruk padahnya. Silap-silap nanti kena kompaun. Jumlahnya bukan sikit. Ada yang kena RM1,000.00. Malah kalau tak bernasib baik RM50,000.00. Tak berbaloi. Jadi janganlah langgar SOP yang telah ditetapkan

 

Hari ni sakit gaut berkurangan. Apa yg boleh dibuat utk pagi ni. Pagi ni pikul mesin rumput. Potong rumput sebelah rumah. Rumput semakin tinggi. Gagahkan juga utk buat kerja ni. Dari belakang potong rumput sampailH ke depan. Sedar tak sedar jam menunjukkan pukul 12.00 tgh. Akhirnya pendek jugalah rumput yang sekian lama ditinggalkan. Potong sebelah garaj kereya juga terpaksa buat sama. Alhirnya berjaya dibersihkan.

 

 

 

 

 

Kenangan Besara

Hari terakhir berada di IPGKTHO pada Jun 2018. Ini adalah tamatnya perkhidmatan aku di IPGKTHO Batu Pahat setelah berkhidmat selama 38 tahun dlm perkhidmatan Malaysia.

Ketik terakhir pada mesin perakam waktu

Perjalanan keluar daripaada  IPGKTHO

Bersalaman dgn Arman Jefri

 

Berjabat tangan dgn Adib Sulaiman Pengarah IPGKTHO

Barisan pensyarah  Jabatan Ilmu Pendidikan

Berjalan menuju ke kereta MyVi

Bersalaman dgn  staf IPGKTHO

 

Rmadhan 15

Hari ni 28 April 2021 bersamaan hari Rabu.Ini ramadhan yg ke 15.Pagi-pagi mesin rumput keliling rumah Long. Maklumlah dah semak. Kena bersihkan luar rumah. Takut ada binatang yg tidak diundang datang. Jadi kena kemas laman rumah. Tambah pula kawasan sekeliling dah mula semak. Mahu tak mahu kena mesin rumput. Selasai mesin pukul 10.00 pagi. Jadi dapat lah rehat sementara waktu sehingg pukul 1.30 tgh.

Pukul 2.30 ke Balai Polis Kandang.Mohon kebenaran rentas negeri. Nak balik Batu Pahat petang ni. Esok ada urusan perubatan di Hospital Batu Pahat.Kena isi borang dan kena ada dokumen sokongan. Alhamdulilah kebenaran rentas negeri dapat diperolehi. Semu urusan berjalan lancar.

Tepar pukul 3.00 ptg aku bertolak ke Batu Pahat menaiki Toyota CHR . Perjalanan mengambil masa 2 jam untuk sampai ke TCP Simpang Lima. Perjananan kena melalui daerah Tangkak dan dikuti Muar. Melalui Parit Jawa dan jga Pekan Baru.

Jalan Muar-Batu Pahat

Ini lah keadaan jalan Muar Batu Pahat. Melalui AMJ ke Parit Jawa. Beginilah keadAn Pekan Pt Jawa.

Balai Polis Pt. Jawa

Sempat singgah Bazar Ramadhan di Pekan Baru. Sampai sini pukul 5.00 ptg. Pe gunjung tak ramai. Penjual pun tak ramai seperti hari ke Ramadhan. Mungkin berniaga kurang mendapat sambutan daripada pe duduk setempat. Pusing-pusing akhirnya singgah di gerai ketupat.Sempat beli set ketupat dan rendang dan lodeh serta ayam kari utk juadah berbuka puasa.

Gerai ketupat

 

Beginilah suasana di Bazar Ramadhan pekan Baru petang ini. Tak begitu ramai.

Jalan masuk Bazar Ramadhan Pekan Baru

 

 

Ramadhan 4

Hari ini 16 April 2021 adalah hari Jumaat adalah Ramadan ke 4. Hari ni aku ziarah sepupu aku di Pt Medan Kundang Ulu Muar, Johor. Dia masih tidak sihat selepas menjalani pembedahan di perut dan juga di kaki. Tapi kelihatan beransur pulih berbanding sebelum ini.

Banyak juga perkara yang disembangkan setelah sekian lama tak berjumpa. Daripada perkara-perkara yang kecil kepada yang lebih besar.

 

 

Ramadhan 13

 

 

Hari ini hari ke 13 Ramadhan umat Islam me unaikan ibadah puasa. Sedar -sedar dah masuk hampir separuh kita umat Idlam berpuasa.

Hari 14 Ramadhan amat mencabar bagi aku. Serangan gout telah menyebabkab pergerakan aku terhad. Aku tak dpt gi.ke kebun. Punyale sakit yg teramat sangat. Tak boleh.nak bergerak bebas. Terpaksa gunakan tongkat utk bergerak dari satu tempat ke satu tempat. Punya le sakit yg teramat sangat.

Petang ni menahan sakit. Tengok le mlm ni kalau tak berkurangan. Kena gi klinik lah.Klinik 24 jam ada di Bukit Katil. Harap-harap mlm ni doktor adalah.Jadi petang ni tak dptlah gi Bazar Ramadhan.Bazar Ramadhan kat sini ada kat Ayer Molek, Bazar Ramadhan Duyung dan juga Bazar Ramadhan Tambak Paya.Yang paling besar ialah Bazar Ramadhan Duyung.Kat sini sesak da  kena patuh SOP. Jadi kena berbaris panjanglah.

Bazar Ramadan Tambak.Paya pula terletak kira-kira 7 km dari Ayer Molek.Bazar bersaiz kecil. Kalau tak nak sesak, bolehlah gi di bazar ini. Terkenal dgn menu nasi ambe g. Harga RM10.00 sebungkus.Ada mee, ikan kering, sambal goreng dan berlaukan ayam. Ayam kicap: ayam kari, ayam ungkep dan ayam masak merah. Itulah pilihan yg ditawarka di gerai nasi ambeng ini.

Satu lagi gerai ialah nasi ambeng meletop. Harga cuma RM7.00 sebungkus.Jadi adale pilihan. Nak yg murah RM7.00. Yang mahal RM10.00. Persekitaran di sini adalah org Jawa.Sbb itulah terkenal dgn nasi ambeng.

 

Sebelah malam selepas berbuka puasa aku bergegas ke Klinik 24 jam Bukit Katil Melaka. Pada malam ni ramai pula pelanggan datang ke Klinik ini. Aku datang untuk mendapat rawatan penyakit gout. Alhamdulilah selepas mendapat rawatan di klinik ini, rasa sakit aku beransur pulih. Balik sampai di rumah pukul 10.00 malam.

 

Ramadhan 3

15/04/2021-Khamis-Hari ini adalah hari ke3 umat Islam berpuasa. Hari ini aku berada di TCP Batu Pahat.Pagi ini aku akan ke Hospital Sultanah Nora Ismail Batu Pahat. Temujanji di Klinik Pakar 2 pukul 9.00 pagi.Ini adalah rawatan berkala yang setiap 3 atau 4 bulan aku kena berjumpa dgn doktor untuk memastikan kesihatan berada dlm keadaan baik.

Sebelum itu aku singgah dulu kat Muat Naik Maju Jalan Lo Piak Batu Pahat. Hantar kereta di Produa untuk diservice. Maklumlah dah 6 bulan belum diservice. Aku tinggalkan kereta MyVi di sini sementara aku ke hospital untuk temujanji yang dah diaturkan.

 

Kereta telah pun ditinggalkan kat Muat Naik Maju Produa. Chris Tiew Service Advicer kali ini memberitahu kos service RM263.50. Ini adalah kiraan  basic service yang dibuat dari masa ke semasa. Setakat ini service di pusat service ini adalah berpatutan. Ada perkhidmatan menghantar pulang ke rumah. Jadi lebih kurang pukul 8.30 pagi aku dah dihantar pulang ke rumah di TCP

Situasi Hospital Sultanah Nora Ismail Batu Pahat

Pukul 9.00 pagi aku ada temujanji di Klinik Pakar 2. Jadi dengan menaiki JUA8698 aku terus bergegas ke Klinik Pakar 2. Aku dapati telah ramai pesakit luar menunggu giliran untuk menerima rawatan. Saringan Covid 19 perlu dibiat dengan mengimbas MySejahtera di pintu hadapan Hospital BP. Suhu diambil bagi memastikan pesakit berada dalam keadaan suhu normal. Alhamdulilah aku telah melepasi saringan yang dilakukan ini

Aku telah masukkan kad dlm tempat yang disediakan. Sejak pukul 9.00 pagi aku dah berada di kaunter klinik pakar 2. Sehingga pukul 12.00 tgh no giliran aku masoh belum diperolehi. Kena le sabar menunggu. Kebetulan hari ni ramai pulak orang yang datang. Di sini lah kesabaran  diperlukan. Kena le bersyukur kerana masih boleh datang untuk mendapat rawatan.

Duodart 0.5mg/0.4 mg dgn harga RM220.00

Aku mendapat no giliran 56. Ini kerana dokumen yg diperlukan kena rujuk kepada  unit rekod. Bila aku masuk tempat menunggu rupa-rupanya no giliran semasa dah masuk ke no giliran yg ke-80.Apa nak buat.Terpaksalah terima seadanya. Akhirnya berjaya juga dpt berjumpa doktor pakar.Setelah berbincang dgn doktor bertugas, ubat yg biasa aku mkn telah ditukar kpd  ubat DUODART 0.5 mg dutasteride da 0.4 mg tamsulosin

Avodart 0.5 mg dgn harga RM195.00

Jadi mkn sebiji tapi mengandungi 2 item 0.5 mg dutateride dan 0.4 mg tamsulosin. Ini betbandong kena mk  2 biji iaitu Avodart 0.5 mg da sebiji lagi 0.4 mh Kamiren XL.Tapi  ubat ni kena beli sendiri di farmasi utk DUODART dgn harga RM220.00 utk 30 kapsul. Terpaksalah beli utk sementara waktu ini di farmasi swasta. Harap-harap ubat ini dpt menunjukkan kesan yg diharapkan.

Kamiren XK 4mg

 

Tepat pukul 2.00 ptg aku bertolak dari Hospital Sultanah Nora Ismail Batu Pahat ke rumah di TCP. Selepas semua kerja selesai, aku ambil kereta yg telah siap di Muat Naik Maju Produa.

 

 

 

 

 

Ramadhan 2

14/04/2021-Rabu-Hari ini masuk hari kedua umat Islam berpuasa.Ini bermakna semua aktiviti yang dijadualkan kena disesuaikan mengikut kehendak semasa. Bagi aku, sungguh seronok kerana dapat menjalani ibadah berpuasa. Semua aktiviti rutin dapat dilaksanakan dengan baik tanpa ada sebarang masalah.

Pusat Islam Negeri Melaka

Pagi ni nak ke Hospital Melaka. Ada urusan temujanji. Maklumlah dalam usia sebegini kenalah buat rawatan berkala. Temujanji dengan doktor dilupa jangan. Ada aje rawatan yang perlu dibereskan. Penyakit tiga serangkai iaitu darah tinggi, kencing manis dan kolestrol perlu diberi perhatian. Tak boleh tidak.

SK Ayer Molek, 75460 Melaka

Pukul 7.30 pagi dah mula banyak kenderaan.Di depan rumah banyak kereta lalu lalan di jalan raya. Ada yang nak pergi kerja, ada yang nak nak ke sekolah. Tidak ketinggalan juga ada yang nak ke pejabat. Jalan Pendamar di hadapan rumah sentiasa sibuk dengan kenderaan setiap masa. Pagi ni kena hantar budak ke sekolah. Tak jauh pun dari rumah. Kira-kira 50 m aje. Tapi kena hantar juga. Maklumlah banyak kenderaan.

Pada sebelah tgh pula kena pergi Balai Polis Kandang.Mohon kebenaran rentas negeri. Nak balik Batu Pahat, Johor. Alhamdulilah kebenaran diperolehi sebagaimana mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan.

Lebih kurang pukul 3.00 ptg bertolaklah aku dari Ayer Molek ke Batu Pahat atas urusan rawatan hospital. Memang betul pun esok aku ada temujanji dgn doktor pakar. Aku merentasi roadblock kat Kesang iaitu sempadan Melaka -Muar. Di sini lah satu-satunya roadblock merentasi negeri iaitu Johor-Melaka.

Pukul 5.00 ptg sampailah aku ke distinasi yang dituju. Aku singgah di rumah TCP kejap. Lepas tu gi bazar Ramadhan di Peserai

Peserai Batu Pahat

Ini lah wajah baru kawasan Bazar Ramadhan anjuran Parlimen Parit Sulong. Nazai ini kelihatan lebih sistematik berbanding dengan tahun tahun sebelumnya.Ada tempat penyediaan kawasan masuk pelanggan dan laluan keluar pelanggan. SOP dipatuhi. Semua pengunjung dikehendaki scan gunakan MySejahtera atau tulis nama di samping merekodkan suhu badan. Selepas tu diminta cuci tangan. Inilah prosedur yang perlu dipatuhi semua orang.

Bazar Ramadan Peserai

Persimpangan Peserai -Kg Muhibbah

Ramadhan 2021

Alhamdulilah..hari ini adalah hari pertama umat Islam berpuasa. Bulan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam. Bermulalah cabaran yang perlu dilalui.

Sebagai umat Islam , kita bersyukur kerana masih diberi peluang untuk beribadat. Lebih banyak peluang untuk kita sama-sama melakukan kebajikan di bulan yang mulia ini

Banyak perkara yang baik-baik boleh kita lakukan seperti bersedekah. Perbanyakkanlah bersedekah di bulan Ramadan ini. Hulurkan bantuan kepada yang memerlukan terutama infak kepada madrasah-madrasah yang memerlukan. Bantuan kepada fakir miskin juga jangan dilupakan.

Hari pertama, aktiviti Bazar Ramadhan rancak berjalan.Di Duyung Melaka, Bazar  Ramadhan dibuka dengan kawalan SOP yang ketat dan terkawal. Macam-macam juadah berbuka puasa dijual di bazar ini. Kuih muih, buah-buahan, ayam golek serta pelbagai jenis nasi ada dijual di sini.Kebanyakan pelanggan yang datang adalah dari kawasan Taman Seri Duyung Sek 1, Taman Seri Duyung Sek 2 dan Sek 3. Namun ada juga yg datang dari Taman Desa Duyung dan juga Taman Desa Molek. Perumahan  Aeam Ayer Molek juga menyumbang kepada kehadiran di bazar ini. Majoriti yang datang adalah beragama Islam. Tambahan pula dgn adanya Family Store dan pusat beli belah Duyung telah merancakkan lagi kehadiran pelanggan di sini.

Aktiviti di bawah dibuat sebelum Ramadan bermula

 

Majlis Pesaraan JIP

« 2 of 3 »